اساس یک مقاله تحقیقاتی از دانشگاه کمبریج انگلیس، اشعه uv توانایی از بین بردن میکروب ها و آلودگی های روی تخم را داشته و حتی بهتر از روش های قدیمی ضدعفونی تخم عمل می کند. این روش هم برای تخم خوراکی و هم برای تخم های نطفه دار لازم برای جوجه کشی قابل استفاده است.

جهت کمک به شما پرورش دهندگان عزیز جهت افزایش راندمان جوجه کشی و موفقیت در کسب و کار خود، در این نوشته از وب سایت چیکن دیوایس نحوه ضدعفونی تخم های نطفه دار با اشعه فرابنفش آموزش داده شده است. ضمن اینکه ویدیوی آموزشی همکاران این مجموعه به درک و آموزش بهتر شما کمک خواهد کرد.

در ابتدا به اهمیت و لزوم استفاده از اشعه uv جهت ضد عفونی تخم های نطفه دار، سپس به نحوه انجام این کار و در نهایت برتری های این روش نسبت به سایر روش ها پرداخته می شود. دقت فرمایید که انجام این روش می تواند خطراتی نیز برای پوست و چشم انسان داشته باشد که در قسمت پایانی مطلب به نکات مهم حین انجام کار پرداخته شده است.

چرا باید از اشعه فرابنفش برای ضد عفونی تخم های نطفه دار استفاده کرد؟

تخمی که از بدن مرغ مادر متولد می شود کاملا تمیز و بدون آلودگی است. اما به محض ورود به محیط، مورد حمله آلودگی ها و میکروب های زیادی قرار می گیرد. در صورت آلوده بودن بستر و عدم نظافت صحیح آن توسط پرورش دهنده، این آلودگی ها چند برابر شده و پوسته تخم را کاملا آلوده خواهد کرد.

در صورتی که پرورش دهنده ای بدون نظافت و ضد عفونی تخم اقدام به جوجه کشی کند، این آلودگی ها در اثر حرارت و رطوبت داخل دستگاه رشد کرده و به دلیل نرم شدن پوسته تخم در طول دوره جوجه کشی، آلودگی ها به داخل تخم راه یافته و در نهایت سبب مرگ جنین داخل تخم و جوجه کشی ناموفق می شود.

به همین دلیل در نوشته روش های ضد عفونی تخم نطفه دار به انواع روش های بی خطر و کم هزینه ضد عفونی کردن تخم های نطفه دار پرداخته ایم که به تمیز شدن پوسته تخم و در نهایت افزایش راندمان جوجه کشی کمک خواهد کرد.

اما یک روش بسیار کم هزینه و بی خطر وجود دارد که هر پرورش دهنده ای به خوبی می تواند از آن استفاده کند، روش ضدعفونی با اشعه فرابنفش که در این مقاله از چیکن دیوایس مفصلا آموزش داده می شود.

چگونه از لامپ فرابنفش برای ضد عفونی تخم های نطفه دار استفاده کنیم؟

در ادامه به صورت قدم به قدم نحوه انجام این کار آموزش داده شده است. برای نتیجه گیری بهتر و جلوگیری از بروز هرگونه اتفاق ناگوار، بهتر است طبق مراحل گفته شده پیش بروید.

قدم اول – خرید لامپ uv

برای خرید یک لامپ فرابنفش اورجینال که واقعا پوسته تخم مرغ را ضدعفونی کند، توصیه می کنیم به یک فروشنده قابل اعتماد یا یک سازنده واقعی آن مراجعه کنید.

توجه : لامپ های uv در انواع مختلف تولید می شوند که برای صنایع مختلفی کاربرد دارند، حتما نوع ۸ وات آن را خریداری کنید که خطر کمتری داشته و مخصوص ضد عفونی تخم های نطفه دار است. لامپ های uv تولید شده در وات های بالاتر، ضرر بیشتری برای انسان داشته و حرارت بالایی نیز تولید می کند که ممکن است به نطفه تخم آسیب برساند. 

قدم دوم – در نظر گرفتن یک اتاق مخصوص

با توجه به اینکه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه فرابنفش برای پوست و چشمان مشکل ساز خواهد بود، حتما حتما یک اتاق مخصوصی را برای ضد عفونی تخم ها در نظر بگیرید، در زمان ضدعفونی تخم ها ، رفت و آمد به اتاق باید ممنوع شود.

قدم سوم – تهیه یک میز و نصب لامپ در بالای میز

یک میز چوبی یا فلزی را داخل اتاق قرار دهید و لامپ را به ارتفاع ۴۰ سانتی متری از میز نصب کنید. برای کارایی بهتر می توانید سه عدد لامپ را با هم نصب کنید.

قدم چهارم – تمیز کردن تخم ها قبل از ضدعفونی

قبل از قرار دادن تخم ها در زیر لامپ uv، حتما آنها را با استفاده از یک پارچه زبر و کاردک تمیز کنید تا آلودگی ها و فضولات موجود بر روی تخم از بین بروند. این کار سبب پاکیزگی و ضدعفونی دو مرحله ای تخم ها می شود، بدون اینکه هزینه زیادی برای شما داشته باشد.

هم چنین بهتر است که تخم های نطفه دار تازه و با کیفیت استفاده کنید تا راندمان جوجه کشی را بالا ببرید، در نوشته راهنمای خرید تخم نطفه دار به نکات مهم در هنگام خرید تخم نطفه دار پرداخته شده است.

قدم پنجم – قرار دادن تخم ها زیر لامپ uv و شروع ضد عفونی

اکنون تخم ها را به شکلی مرتب و خوابیده و با فاصله مشخص از هم بر روی میز قرار دهید، لامپ را روشن کرده و به بیرون از اتاق بروید. پس از گذشت ۱۰ دقیقه به اتاق مراجعه کرده و لامپ را خاموش کنید.

حال تخم ها را برگردانده تا قسمت دیگر آنها ضدعفونی شوند. مجددا لامپ را روشن کرده و اتاق را به مدت ۱۰ دقیقه ترک کنید. پس از گذشت ۱۰ دقیقه به اتاق رفته و لامپ را خاموش کنید. اکنون تخم های نطفه دار از آلودگی ها پاک شده اند و آماده جوجه کشی هستند.

قدم ششم – برداشتن لامپ و قرار دادن در یک مکان امن

جهت دور نگه داشتن لامپ از دسترس اطفال و افراد بی اطلاع، حتما پس از پایان کار آنها را جمع آوری کرده و جهت ضدعفونی مجدد در دوره بعدی، در یک مکان امن نگهداری کنید.

لامپ های فرابنفش چه مزایایی نسبت به سایر روش های ضد عفونی دارند؟

در سایر روش های ضد عفونی که با استفاده از گازهای شیمیایی مانند پرمنگنات پتاسیم و فرمالین انجام میشد، احتمال آسیب به ریه های انسان و حتی کشتن نطفه در صورت استفاده از دُز بالا وجود داشت. از طرف دیگر، این ماده شیمیایی به سنسورهای دستگاه نیز آسیب میرساند.

اما در صورت ضدعفونی تخم ها با اشعه uv کنترل شده، نه تنها هیچ آسیبی به انسان و نطفه تخم ها نخواهد رسید، بلکه سنسور دستگاه نیز به بهترین شکل ممکن عمل خواهد کرد. از طرف هزینه های کمتری نیز نسبت به روش های شیمیایی خواهد داشت و با یکبار خرید لامپ برای چند سال از آن استفاده خواهید کرد.

مزیت سوم استفاده از لامپ های فرابنفش در ضدعفونی تخم ها، امکان جوجه کشی بلافاصله از تخم ها می باشد که تاثیر به سزایی در راندمان جوجه کشی خواهد داشت. در حالی که در صورت استفاده از گازهای شیمیایی باید چندین ساعت صبر کرده تا اثر گاز کاملا از بین برود.

نکات مهم در استفاده از لامپ های فرابنفش ضد عفونی کننده 

  • حتما از لامپ های uv مخصوص ضدعفونی استفاده کنید
  • این لامپ ها در ولتاژهای مختلفی وجود دارند، لامپ های uv ولتاژ بالا بسیار خطرناک بوده که هم به انسان و هم به تخم های نطفه دار آسیب خواهد رساند.
  • حتما از یک اتاق مخصوص جهت ضدعفونی استفاده کنید تا اثرات آن بر پوست و چشم به حداقل برسد.
  • قبل از ضدعفونی تخم ها با لامپ، پوسته آنها را به کمک پارچه زبر و کاردک کاملا تمیز کنید.

سخن آخر 

در این نوشته از وب سایت چیکن دیوایس به نحوه ضدعفونی تخم های نطفه دار با لامپ فرابنفش و مزایای این کار اشاره شد، توصیه ما استفاده از این روش به جای استفاده از گازهای شیمیایی خطرناک است. ضمن اینکه ویدیوی آموزشی قرار داده شده در ابتدای مقاله نیز به آموزش بهتر شما کمک می کند.

در نهایت اگر سوالی در این باره دارید، حتما از طریق باکس ارسال دیدگاه ها برای ما بفرستید تا در کمتر از ۲۴ ساعت به سوالات شما پاسخ دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *