اهمیت بهداشت در جوجه کشی | جوجه کشی مدرن امروزى با بهود روشها موجب گسترش صنعت طیور گردید. اما افزایش میزان تولید، مشکلاتی نیز با خود به همراه آورد.


ورود همزمان تعداد زیادی تخم مرغ واحدهای مختلف به کارخانجات جوجه کشی، بیماری را در جوجه ها افزایش داد.در این پیمانه با اهمیت بهداشت و چگونگی رعایت بهداشت در جوجه کشی آشنا می شوید.

اهمیت بهداشت در جوجه کشی

بدون تردید رعایت بهداشت برای پیشگیری از وقوع آلودگی در تخم مرغ ها و بروز بیماری در جوجه های یکروزه، بهتر از مقابله با آلودگی های به وجود آمده و درمان موارد ابتلاست.

بروز آلودگی در یک واحد جوجه کشی موجب کاهش کمیت و کیفیت جوجه، اتلاف نیروی کار و ضررهای اقتصادی است.

امروزه برای رعایت اهمیت بهداشت در جوجه کشی ، برنامه های متنوعی در واحدهای جوجه کشی به اجرا در میاید. کنترل عوامل الوده کننده، برنامه ی منظم نظافت واحد و مدیریت حذف مواد زائد از جمله این اقدامات است. هدف از کلیه ی این تلاشها باید حداکثر تولید با بهترین کیفیت و حداقل هزینه باشد.

رعایت بهداشت | اهمیت بهداشت در جوجه کشی
عوامل بیماری زا از طریق تخم مرغ، کارکنان، هوا، تاسیسات و تجهیزات منتقل می شوند.

۱- تخم مرغ | اهمیت بهداشت در جوجه کشی :

تخم مرغ عمده ترین منبع آلودگی در واحدهای جوجه کشی است. در صورت آلودگی شدید سطح خارجی تخم مرغ، میکربها در اثر نوسانات شدید درجه ی حرارت، مرطوب بودن پوسته ی تخم مرغ (در اثر شست و شو یا تعریق) و شکستگی یا ترک پوسته سریع تر از پوسته نفوذ می کنند.

بیماریها و تلفات در چند روز اول، بعد از خروج جوجه از تخم مرغ در دستگاه جوجه کشی نیز اغلب با فساد باکتریایی ارتباط دارند. همچنین فساد باکتریایی سبب کاهش میزان جوجه در اوری است.

بنابراین، تخم مرغ های جوجه کشی که به شدت به میکربها الوده اند، مشکلات زیادی در واحدهای جوجه کشی ایجاد می نمایند. از این رو لازم است در ابتدای ورود تخم مرغ ها به واحد جوجه کشی به اتاقهای گاز انتقال یابند و ضدعفونی شوند.

اتاق دود (گاز) در بهداشت در جوجه کشی :

به منظور اجرای عملیات بهداشتی، تخم مرغ ها را در اتاق دود، قبل از ورود به دستگاه جوجه کشی، با رعایت شرایط جدول زیر ضد عفونی کنید. ضد عفونی را در اتاقهای نسبتاً کوچکی اجرا کنید تا مواد ضد عفونی کنندهی کمتری مصرف شود. بعد از ضدعفونی هر گروه از تخم مرغها، گاز را به وسیله ی تهویه از اتاق خارج کنید.

برای ضد عفونی موفق، همواره به خاطر داشته باشید که باید نسبت ۲ به ۱ فرمالین و پرمنگنات پتاسیم را رعایت کنید.

شرایط اتاق دود
شرایط اتاق دود

در اتاق دود به چه موارد بایست توجه کنیم :

استفاده ی بیشتر از مقادیر توصیه شده از مواد ضد عفونی کننده اثر نامطلوب دارد. تأثیر فرمالین به مقدار زیاد را به صورت گرد سفید و تأثیر برمن نات پتاسیم بیش از نیاز را با حلقه های سیاه بر روی تخم مرغ مشاهده می کنید . در اتاق دود نیاز به چرخش جریان هوا میباشد.

برخی آلودگیهای میکربی مربوط به قبل از ورود تخم مرغ به جوجه کشی است و مقابله با آنها در جوجه کشی غیرممکن است. یکی از خطرناکترین این آلودگی ها باکتری سالمونلاست.

این باکتری می تواند در پوسته ی تخم مرغ نفوذ کند و در مراحل جوجه کشی با وجود ضدعفونی شدن باقی بماند و بیماری را در جوجه های تولید شده ایجاد کند.

به این لحاظ رعایت بهداشت تخم مرغ در گله ی مادر اهمیت زیادی دارد.  تلاش کنید فاصله ی تخم گذاری تا جمع آوری تخم مرغ ها طولانی نشود. در سیستم های دستی، جمع اوری روزانه ی تخم مرغها را ۳ تا ۵ بار در فصل سرد و ۶ تا ۷ بار در فصل گرم اجرا کنید و یا از سیستم های جمع آوری اتوماتیک تخم مرغ استفاده کنید.

برای جلوگیری از تخم گذاری روی بستر و احتمال آلودگی به ازای هر ۴ قطعه مرغ یک لانه در نظر بگیرید. متصدی جمع آوری باید تخم مرغ های کثیف را با پارچه ی زبر تمیز کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *